Wie is Hanneke van Gompel?

VAN DENKEN NAAR VOELEN

De spirituele reis van een zakenvrouw

foto_hanneke_interview

Hanneke van Gompel (1964) is coach in het bedrijfsleven, getrouwd met Eugene en moeder van Alexander (1994) en Rutger (1999). Onlangs heeft Hanneke haar eerste boek uitgebracht; Van denken naar voelen.

Als de ambitieuze zakenvrouw Hanneke van Gompel na een skiongeluk voor langere tijd wordt uitgeschakeld, moet ze voor de eerste keer werk uit handen geven. Tijdens deze periode komt ze in aanraking met spiritualiteit. Hanneke: “Mijn leven is door het ongeluk volledig op z’n kop gezet. Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest voor IBM, ben ik sinds een aantal jaren zelfstandig ondernemer in de rol van interim-manager en coach. Omdat ik mijn opdrachten na het skiongeluk niet meer zelf kon uitvoeren, heb ik moeten leren loslaten. Voor mij als controlfreak is dat één van de moeilijkste dingen geweest. Ik was altijd bezig met targets, resultaten en forcasten, maar door de gedwongen rustperiode kreeg mijn ‘aan de kant geschoven’ gevoel veel meer ruimte. Een kennis tipte mij over het fenomeen ‘nieuwetijdskinderen’ en daardoor werd mijn nieuwsgierigheid naar het ‘onbekende’ aangewakkerd. Destijds leek het toeval dat telkens de juiste mensen op mijn pad kwamen. Nu weet ik dat het zo heeft moeten zijn. Over mijn spirituele reis als zakenvrouw heb ik het boek Van denken naar voelen geschreven.”

Ondanks dat de spirituele wereld een zweverig imago heeft, voelde Hanneke zich erdoor aangetrokken. Ze vertelt: “Ik stapte met mijn Gucci tas deze wereld binnen en wilde direct rechtsomkeert maken. “Dit is niets voor mij,” galmde door mijn hoofd. Toch voelde ik tegelijkertijd een grote verbondenheid en besloot het een kans te geven. Ik merkte dat deze andere wereld enorm veel te bieden heeft. Zowel voor mij, als voor anderen. Zowel privé, als zakelijk.”

“Omdat ik een zakelijke achtergrond heb en me ook in de gevoelswereld begeef, wil ik een bijdrage leveren om deze twee werelden te verbinden. Ik ben van mening dat we met één teen in een mogelijke nieuwe revolutie staan; de Gevoelsrevolutie. In mijn boek kom ik hier uitgebreid op terug. Mensen zijn op zoek naar zingeving. Steeds minder mensen gaan naar de kerk. Je kunt nu op retraite gaan in een klooster, een mediteerweekend houden of kiezen voor een wellnessvakantie. Boeken als The Secret en De Alchemist worden in grote aantallen verkocht en behandeld bij Oprah Winfrey. Dit heeft alles te maken met de gevoelsrevolutie.”

“Handelen vanuit gevoel en sensitiviteit mag, juist ook in het bedrijfsleven,” legt Hanneke uit. “Mijn cliënten begeleid ik vanuit mijn zakelijke achtergrond met een spirituele inslag. En dat werpt zijn vruchten af in het bedrijfsleven. Authentieke leiders bloeien op. De financiële crisis waarin wij ons momenteel bevinden is noodzakelijk om onze idealen naar een hoger plan te kunnen tillen. De economische pijlers onder onze samenleving zakken in elkaar, maar dit is juist een kans om opnieuw te gaan bouwen. Het brengt ons in contact met onze oorspronkelijke waarden en normen. Onze westerse economie is gericht op marktwerking, groei en actie en wordt gedreven vanuit mannelijke energie. De gevoelsrevolutie zal meer ruimte geven aan vrouwelijke energie, die wordt gevoed door intuïtie, bezinning, rust en gevoel. Voor bedrijven liggen hier kansen. De nieuwe manier van ondernemen, meer gedreven vanuit het innerlijke en vanuit verbondenheid, kan mooie perspectieven bieden.”

Foto: Witold de Man